Warning: include_once(/home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-content/plugins/akismet/akismet.php): failed to open stream: Permission denied in /home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-settings.php on line 305

Warning: include_once(): Failed opening '/home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-content/plugins/akismet/akismet.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5_6/lib/php') in /home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-settings.php on line 305

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-settings.php:305) in /home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-content/plugins/captcha-code-authentication/wpCaptcha.php on line 45

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-settings.php:305) in /home/content/a2pnexwpnas02_data01/49/3536849/html/wp-content/plugins/captcha-code-authentication/wpCaptcha.php on line 45
Namaz Hocası | Mekteb-i Suffa

Küsûf Namazı Kılınışı! Hüsûf Namazı Kılınışı! Küsûf ve Hüsûf Namazı Nasıl Kılınır?! Küsûf ve Hüsûf Namazları İle İlgili Hadisler! Küsûf ve Hüsûf Namazları İle İlgili Sorular ve Cevaplar!
kusuf-husuf-banner

Bu iki namaz nafile namazdır. Küsûf Namazı güneş tutulunca,  Hüsûf Namazı ise ay tutulduğu zaman kılınır.

Küsûf Namazı:

Güneş tutulduğu zaman, cuma namazını kıldıran imam, ezansız ve ikametsiz en az iki rekat namaz kıldırır. Kıraati gizli veya açıktan okur. Kıraatte uzun sure okumak iyidir. 

Namazdan sonra da güneş açılıncaya kadar kıbleye doğru ayakta veya cemaate karşı oturarak dua eder. Böyle bir imam bulunmazsa, bu namazı herkes, kendi evinde tek başına da kılabilir. Sahrada da kılınabilir.

Küsuf namazında imam-ı a’zama, imam-ı Malik’e ve imam-ı Ahmed’e göre, hutbe okunmaz. İmam-ı Şafii’ye göre, namazdan sonra hutbe okunması müstehaptır.

Hüsûf Namazı:
Ay tutulduğu zaman, herkes kendi evinde tek başına olarak güneş tutulması namazı gibi, kıraati gizli veya açıktan okuyarak iki veya dört rekat namaz kılması iyi olur. Bu namazın camide cemaatle kılınması da, caizdir.

Bu namaz, iki rekat kılınırsa sabahın sünneti gibi, dört rekat kılınırsa ikindinin sünneti gibi kılınır.

 

Küsûf veya Hüsûf Namazının 2 Rekat Kılınışı

1. Rekatın Kılınışı

Namaz Başlangıcı (Niyet)

Niyet Edilir (Erkek)

Namaz Başlangıcı (Kadın)

Niyet Edilir (Kadın)

Niyet Edilir

Abdest alınıp, ayakta olarak kıbleye dönülür. Ayakların arası dört parmak açıklıkta olur.

Kadınlar, vücûdun şekli belli olmayacak şekilde, tepeden tırnağa kadar örtünür. Yalnız eller ve yüz açık kalır.

Ellerini kol ağzından dışarı çıkarmaz. Namazda, kadınlar için en iyi örtülü olmanın en kolay şekli, ellerini de örtecek geniş bir başörtüsü ve ayaklarını da örtecek, geniş ve uzun bir etektir.

Küsûf Namazını kılınacaksa  : "Niyet ettim Allah rızası için Küsûf Namazını kılmaya"diyerek niyet edilir.

Hüsûf Namazını kılınacaksa  : "Niyet ettim Allah rızası için Hüsûf Namazını kılmaya"diyerek niyet edilir.

Tekbir Getirilir

Tekbir Getirilir (Erkek)

Tekbir Getirilir

Tekbir Getirilir (Kadın)

 Tekbir Alınır

"Allahü ekber" diyerek iftitâh tekbîri alınır.

Erkekler tekbîr alırken; ellerin içi kıbleye karşı ve parmak araları normal açıklıkta bulunur. Eller kulak hizasına kaldırılır.

Kadınlar tekbîr alırken; ellerinin içi kıbleye karşı, parmak araları normal açıklıkta ve parmak uçları omuz hizâsına gelecek şekilde ellerini yukarıya kaldırırlar.

Kıyam Edilir

Kıyam Edilir (Erkek)

Kıyam Edilir

Kıyam Edilir (Kadın)

Kıyam

 

Tekbîrden sonra eller bağlanır. Kıyamda yani ayakta iken secde edilecek yere bakılır.

Erkekler sağ elin avucu, sol elin üzerinde ve sağ elin baş ve küçük parmağı sol elin bileğini kavramış olarak ellerini göbek altında bağlarlar.

Kadınlar Sağ el sol elin üzerinde olacak şekilde ellerini göğüs üstüne koyarlar. Erkeklerde olduğu gibi sağ elin parmakları ile sol elin bileğini kavramazlar. Elleri baş örtüsünün altında tutmaya çalışmalıdır.

Eller bu şekilde bağlantıktan sonra, Ayakta sırasıyla;

- Sübhâneke okunur,

- Eûzü Besmele çekilir,

- Fâtiha Sûresi okunur, (Ardından 'Âmin' denir.)

-Zamm-ı sûre okunur. Meselâ, İnnâ a’taynâ... okunur. (Zamm-ı sûre, namazda okunan sûrelere denir.)

Rükûya Gidilir

Rükûya Gidilir (Erkek)

Rükûya Gidilir

Rükûya Gidilir (Kadın)

Rükû

"Allahü ekber" diyerek rükü’a varılır yani bel doksan derece eğilir.

Burada üç defa  Sübhâne rabbiye'l-azîm denilir.

Rükü'da iken ayakların üzerine bakılır.

Erkekler rükü’da, parmaklarını açıp, dizlerin üstüne kor. Sırtını ve başını düz tutar. Bacaklarını ve kollarını dik tutarlar.

Kadınlar rükûda, sırtını ve başını, bacaklarını, kollarını dik tutmaz. Sırtlarını biraz meyilli tutarak erkeklerden daha az eğilirler. Ellerini parmaklarını açmayarak dizleri üzerine koyarlar ve dizlerini biraz bükük bulundururlar.

Doğrulurken

Doğrulurken (Erkek)

Doğrulurken

Doğrulurken (Kadın)

Doğrulurken

Rükû'da üç defa  Sübhâne rabbiye'l-azîm dedikten sonra, doğrulurken  "Semiallahü limen hamideh" diyerek rükü'dan kalkılır ve tam doğrulunca da ayakta  Rabbenâ leke'l-hamd denilir.

Secdeye Varılır

Secdeye Varılır (Erkek)

Secdeye Varılır

Secdeye Varılır (Kadın)

Secdeye Varılır

Sonra,  "Allahü ekber" diyerek secdeye varılır.

Secdeye inerken önce dizler, sonra eller, daha sonra da burun ve alın yere konur. Secdede baş iki elin arasında ve hizâsında bulunur. El parmakları birbirine bitişiktir. Secdede iken ayaklar kaldırılmaz. Secdede gözler kapalı olmaz. Burada üç kere  Sübhâne rabbiye'l-a'lâ denilir.

Erkekler, secdede dirseklerini yanlarından uzak, kollarını yerden kalkık bulundururlar. Ayaklar, parmaklar üzerine dik tutulur ve parmak uçları kıbleye gelecek şekilde yere konur.

Kadınlar, secdede kollarını yanlarına bitişik hâlde bulundururlar.Ayaklar bitişik olarak parmaklar üzerine dik tutulur ve parmak uçları kıbleye gelecek şekilde kıvrılarak yere konur.

Not: Secde süresince ayakların her ikisinin de yerden kesilmesi namazı bozar. Ancak bir rükün yerine getirilinceye kadar ayakların ikisi veya biri yerde olursa namaz geçerlidir. Buna göre az da olsa ayaklardan ikisi ya da biri secde anında yere değmişse namaz olur. Fakat secde boyunca ayaklardan biri bile yere hiç değmediyse namaz olmaz.

Oturulur

Oturulur (Erkek)

Oturulur

Oturulur (Kadın)

Oturulur (Teşehhüd)

"Allahü ekber" diyerek başını secdeden kaldırıp diz üstü oturulur.

Otururken, parmaklar dizlerin hizâsına gelecek şekilde eller uylukların üzerine konur ve kucağa bakılır.

Burada Sübhânallah diyecek kadar kısa bir an oturulur.

 Erkekler bu oturuşta, sol ayağını yere yayarak onun üzerine oturur, sağ ayak, parmakları kıbleye yönelmiş durumda dik tutulur.

Kadınlar ise, ayaklarını yatık olarak sağ tarafına çıkarır ve öylece otururlar.

Tekrar Secdeye Varılır

Tekrar Secdeye Varılır (Erkek)

Tekrar Secdeye Varılır

Tekrar Secdeye Varılır (Kadın)

Tekrar Secdeye Varılır

Tekrar,  "Allahü ekber" diyerek secdeye varılır.

Burada üç kere  Sübhâne rabbiye'l-a'lâ denilir.

2. Rekatın Kılınışı

Kıyama Durulur

Kıyama Durulur (Erkek)

Kıyama Durulur

Kıyama Durulur (Kadın)

Kıyama Durulur

"Allahü ekber" deyip ayağa kalktıktan sonra ikinci rekat başlamış olur.

Ayağa kalkınca elleri bağlayıp  "Besmele" çekilir.

Fâtiha Sûresi okunur, (Ardından 'Âmin' denir.)

-Zamm-ı sûre okunur. Meselâ,  Kul hüvallâhü ehad... okunur. (Zamm-ı sûre, namazda okunan sûrelere denir.)

Sonra  "Allahü ekber" diyerek rükûa gidilir.

Rükûya Gidilir

Rükûya Gidilir (Erkek)

Rükûya Gidilir

Rükûya Gidilir (Kadın)

Rükû

"Allahü ekber" diyerek rükü'a vardıktan sonra Rükû'da üç defa Sübhâne rabbiye'l-azîm denilir.

Doğrulurken

Doğrulurken (Erkek)

Doğrulurken

Doğrulurken (Kadın)

Doğrulurken

Rükû'da üç defa  Sübhâne rabbiye'l-azîm dedikten sonra, doğrulurken  Semiallahü limen hamideh diyerek rükü'dan kalkılır ve tam doğrulunca da ayakta  Rabbenâ leke'l-hamd denilir.

Secdeye Varılır

Secdeye Varılır (Erkek)

Secdeye Varılır

Secdeye Varılır (Kadın)

Secdeye Varılır

Sonra,  "Allahü ekber" diyerek secdeye varılır.

Secdeye inerken önce dizler, sonra eller, daha sonra da burun ve alın yere konur. Secdede baş iki elin arasında ve hizâsında bulunur. El parmakları birbirine bitişiktir. Secdede iken ayaklar kaldırılmaz. Secdede gözler kapalı olmaz. Burada üç kere  Sübhâne rabbiye'l-a'lâ denilir.

Oturulur

Oturulur (Erkek)

Oturulur

Oturulur (Kadın)

Oturulur (Teşehhüd)

"Allahü ekber" diyerek başını secdeden kaldırıp diz üstü oturulur.

Burada Sübhânallah diyecek kadar kısa bir an oturulur.

Tekrar Secdeye Varılır

Tekrar Secdeye Varılır (Erkek)

Tekrar Secdeye Varılır

Tekrar Secdeye Varılır (Kadın)

Tekrar Secdeye Varılır

Tekrar,  "Allahü ekber" diyerek secdeye varılır.

Burada üç kere  Sübhâne rabbiye'l-a'lâ denilir.

Tahiyyata Oturulur

Tahiyyata Oturulur (Erkek)

Tahiyyata Oturulur

Tahiyyata Oturulur (Kadın)

Tahiyyata Oturulur

"Allahü ekber" diyerek başını secdeden kaldırıp diz üstü oturulur.

Oturunca sırasıyla;

- Ettehiyyâtü okunur,

- Allâhümme Salli okunur,

- Allâhümme Bârik okunur,

-Rabbenâ duaları "Rabbenâ Âtina" ve "Rabbenâğfirlî" okunur.

Selam Verilir (Erkek)

Selam Verilir (Erkek)

Selam Verilir

Selam Verilir (Kadın)

Selam Verme

Dualar bitince yüzümüzü önce sağ tarafa çevirerek  Es-selâmü aleyküm ve rahmetullah deriz.

Selâm verirken omuzlara bakılır.

Sonra yüzümüzü sol tarafa çevirerek Es-selâmü aleyküm ve rahmetullah deriz.

Böylece İki Rekatlık Küsûf / Hüsûf Namazı Tamamlanmış Olur.

 

 

Hz. Aişe (radıyallahu anha) anlatıyor:

"Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) zamanında güneş tutulmuştu. Hemen kalkıp halka namaz kıldırdı. Namazda kıraatı uzun tuttu. Sonra rükuya gitti, rükuyu da uzun tuttu. Sonra başını kaldırdı, bu sırada uzun okudu, ancak bu okuyuşu öncekinden daha kısa idi. Sonra tekrar rüku yaptı ve rükuyu uzattı, ancak önceki rükudan kısa idi. Sonra başını kaldırdı, sonra secdeye gidip gidip iki secde yaptı. Sonra kalkıp, birinci rek'atte yaptıklarını aynen yaptı. Sonra selam verdi. Artık güneş de açıldı.

Sonra kalkıp halka hitab etti. Dedi ki:

"Bilesiniz, güneş ve ay bir kimsenin ölümü veya hayatı için tutulmaz. Onlar Allah'ın ayetlerinden iki ayetidir, kullarına gösterir. Bunların tutulduğunu görünce namaza koşun."

| Buhari, Küsüf 2, 4, 5, 13, 19, el-Amel fı's- Salât 11, Bed'ü'l-Halk 4, Tefsir, Maide 13; Müslim, Küsüf 1, 8, (901, 902, 903); Muvatta, Küsüf 1, (1, 186); Ebu Dâvud, 261, 263, 264, 265, (1177, 1180, 1187, 1188, 1190, 1191); Tirmizi, Salât 396, (561, 563); Nesâi, Küsüf 6, 7, 10, 11, (3, 127, 128, 129, 130).

 

 

İbn-i Hibban'da bulunan bir rivayete göre Rasûlullâh -sallallâhu aleyhi ve selem- ayın tutukluğu geçinceye kadar, müslümanlara ay tutulması namazı kıldırmıştır.

| A. Köksal, XI, 220

 

 

Ebû Davud`un naklettiği şu hadistir: "Rasûlüllah (s.a.s) iki rek`at namaz kıldı ve rek`atlarda ayakta duruşları (kıyamı) uzun yaptı. Sonra geri döndü, güneş açılınca da şöyle buyurdu: "Bunlar, Allah`ın kendisiyle kullarını korkuttuğu belgelerdir. Bu gibi mucizeleri gördüğünüz zaman, farz namazlardan en yeni kıldığınız namaz gibi namaz kılınız".

| Buhârî, Küsuf, 6, 14; Müslim, Küsûf, 21, 24; Ebû Dâvud, İstiskâ, 3, 4

 

 

Abdullah b. Amr şöyle demiştir: Hz. Peygamber (s.a.s) zamanında güneş tutulduğunda "namaz toplayıcıdır" diye nidâ olundu. Rasûlüllah (s.a.s) bir secdede iki rükû yaptı, sonra ayağa kalktı, tekrar bir secdede iki rükû yaptı. Sonra güneş açıldı. Hz. Aişe şöyle dedi: Bu namazın rükûundan daha uzun hiç rükû yapmadım. Secdesinden, daha uzun hiç bir secde de yapmadım"

| eş-Şevkânî, a.g.e., III, 325

 

 

"Rasûlüllah (s.a.s) ile küsûf namazı kıldım. O`nun kıraatinden bir harf bile işitmedim"

| Zeylaî, Nasbu`r-Râye, II, 232

 

 

"Şüphesiz güneş ve ay Allah`ın mucizelerinden bir mucizedir. Bir kimsenin ölümü veya dünyaya gelmesi yüzünden tutulmazlar. Bunu görünce Allah`a dua edin, namaz kılın ve sadaka verin. Şüphesiz şu makamımda size söz verilen her şeyi gördüm. Beni öne geçer gördüğünüzde ben de kendimi Cennet`ten bir salkım almayı arzu eder görüyordum. Beni biraz geri çekilirken gördüğünüzde ben Cehennem`in bir kısmının diğer tarafını yediğini görüyordum "

| Müslim, Kusuf, 3901; Mâlik, Muvatta`, I, 186; Beyhakî, III, 323, 324; Şevkânî, a.g.e., III, 325

 

 

"Güneş ve ay Allâh'ın varlık ve birliğine delâlet eden alâmetlerden sâdece ikisidir. Şâyet bunlar tutulursa, duâ edin, Cenâb-ı Hakk'a yönelip ona ilticâ edin, Allâh'ın büyüklüğünü hatırlayın, namaza durup Allâh'ı zikretmeye koyulun ve sadaka verin..."

| Bkz. Buhârî, Küsûf, 2, 4

 

Küsûf ve Husûf Namazları İle İlgili Hadisler

 

 

Küsûf ve Husûf Nedir?

(K.S.F) Kökünden "küsûf" ve (H.S.F) kökünden "husûf" sözlükte; güneş ve ay tutulmasını ifade eden iki mastar. Küsûf; daha çok güneş tutulması, husûf ise, ay tutulması için kullanılır. Küsûf, astronomi ilmi bakımından; güneş ışıklarının tamamının veya bir bölümünün, gündüz, güneşle dünya arasına ay`ın gölgeşinin girmesiyle dünyanın belli bir yöresine ulaşamamasıdır. Husûf ise, geceleyin ay ışığının tamamının veya bir bölümünün, dünyanın gölgeşinin güneşle ay arasına girmesi yüzünden dünyaya ulaşamamasından ibarettir. Bu iki terim, birbirinin yerine de kullanılabildiği için, bunlara "iki küsûf" veya "iki husûf" da denilmiştir.

Küsûf ve Husûf Namazlarının Hükmü Nedir?

Küsûf ve husûf namazı İslâm hukukçularının büyük çoğunluğuna göre müekked sünnettir. Yalnız Hanefî ve Mâlikîler husûf namazım mendûb görürler. Kur`ân`da şöyle buyurulur: "Gece, gündüz güneş ve ay, O`nun varlığını gösteren âyetlerdendir. Güneşe veya ay`a secde etmeyiniz. Bütün bunları yoktan var eden Allah`a secde ediniz" (Fussilet, 41/37). Bu âyet-i kerîme, ay ve güneş tutulması sırasında, bunları yaratan Allah için namaz kılmaya işaret etmektedir.

Hz. Peygamber, (s.a.s) oğlu İbrahim vefat ettiği zaman üzülmüştü. Aynı günde güneşin tutulması üzerine bazı. insanların, güneşin de Hz. Muhammed`in üzüntüsüne ortak olduğunu öne sürmesi üzerine, Allâh`ın elçisi şöyle buyurmuştur: "Şüphesiz güneş ve ay, Allâh`ın âyetlerinden iki âyettir. Herhangi bir kimsenin ölümü veya dünyaya gelmesi yüzünden tutulmazlar. Siz onların tutulduğunu gördüğünüz zaman, tutulma sona erinceye kadar namaz kılınız ve dua ediniz" (Buhârî, Küsûf, 1,3,8,13,15,17; Müslim, Kusûf, 10; Ahmed b. Hanbel, IV, 249, 253; eş-Şevkânî, Neylü`l-Evtâr, III, 326).

Küsûf ve Husûf Namazları Cemaatle Mi Kılınır?

Bu namaz ezan ve kametsiz kılınır. Bir münâdî sadece "essalâtü câmia= namaz toplayıcıdır" diye seslenir (eş-Şevkânî, a.g.e., III, 325). Cemaatle veya tek tek, gizli veya açık okunarak, hutbeli veya hutbesiz kılınması mümkün ve caizdir. Ancak bu namazın mescidde ve cemaatle kılınması daha fazîletlidir.

Küsûf ve Husûf Namazları Nasıl Kılınır?

Bu namazlar, iki rekat kılınırsa sabahın sünneti gibi, dört rekat kılınırsa ikindinin sünneti gibi kılınır.

Küsûf ve Husûf Namazları İle İlgili Sorular ve Cevaplar